Satupäivä 2010

Lasten ja nuorten Satupäivää juhlitaan tänä vuonna kolmatta kertaa joulukuun toisena perjantaina, joka tänä vuonna sattuu päivälle 10.12. Satupäivänä lapsille ja nuorille luetaan satuja kirjastoissa, kirjakaupoissa, museoissa, päiväkodeissa ja kouluissa ympäri Suomea ja edellisvuosina Satupäivänä on järjestetty yli 60 erilaista sadunlukutapahtumaa. Satupäivää varten kootaan muun muassa myös näyttelijöistä, kirjailijoista, kuvittajista ja teatterialan opiskelijoista koottava sadunlukijaverkosto, jonka jäsenet jalkautuvat Satupäivänä lukemaan lapsille, kirjakauppoihin, kirjastoihin ja päiväkoteihin.

Satupäivän tavoitteena on muistuttaa sadun ääreen rauhoittumisen tärkeydestä joulukiireiden keskellä ja luoda lapselle ja aikuiselle yhteinen, nasta satuhetki. Saduilla on valtava merkitys lapsen kielen kehitykselle, mielikuvituksen mahdollisuuksien käsittämiselle ja taiteen vastaanottamisen oppimiselle. Laadukas lastenkirjallisuus antaa mahdollisuuksia myös vaikeiden kysymysten, kuten kuoleman, eron tai kiusaamisen käsittelyyn. Puhumattakaan siitä riemusta, mitä yhdessä koettu, hieno tarina synnyttää. Nyt kaikki koulukirjastot mukaan viettämään satupäivää! Lue lisää: www.satupaiva.fi