VUODEN 2015 KOULUKIRJASTO

Suomen koulukirjastoyhdistys ry nimeää joka toinen vuosi Vuoden koulukirjaston. Valinnan perusteena ovat erityisesti ansiot koulukirjaston kehittämisessä koko yhteisöä palvelevaksi yksiköksi. Tällaisiksi katsotaan esimerkiksi yhteistyö koulussa ja koulun ulkopuolella mm. yleisen kirjaston tai muun paikallisyhteisön kanssa sekä oppilaiden osallistaminen ja koulukirjasto-opetuksen järjestäminen uudella innostavalla tavalla. Myös lukuharrastusta lisäävä toiminta kirjastossa ja tiedonhallintataitojen ohjaus oppilaille ja opettajille otetaan huomioon.

Suomen koulukirjastoyhdistys ry:n hallitus sai tänä vuonna käsiteltäväkseen nimitysehdotuksia erilaisista ansiokkaista koulukirjastoista. Niiden joukosta Vuoden 2015 koulukirjastoksi valittiin Etelä-Tapiolan lukion koulukirjasto. Etelä-Tapiolan lukiossa on tehty pitkäjänteistä koulukirjaston kehittämistyötä, joka jatkuu edelleen. Kirjaston Mediateekissä on lisäksi jo varhain alettu edistää tiedonhaun ja sen hallinnan opettamista myös sähköisesti, hankittu vaikuttava yli 9000 niteen kirjastokokoelma sekä otettu huomioon lukion painotus ja kansainvälisyys. Kirjasto tekee aktiivista yhteistyötä paikallisen yleisen kirjaston kanssa. Koulussa lukemista on myös tehty monin tavoin näkyväksi mm. erilaisin lukutempauksin. Lisäksi jokaisessa oppiaineessa luetaan ja kaikilla koulussa opiskeltavilla kielillä on kirjallisuutta luettavissa.
Etelä-Tapiolan lukion kirjasto on vaikuttavasti koko kouluyhteisön keskus ja sydän.

Palkinto luovutettiin koululle 19.4.